wtorek, 1 lipca 2014

Bogowie Wojny - Napoleon



       
Po długiej nieobecności wracana mój Bolg Cesarz ze swoją Wielką Armią oraz jego przeciwnicy. Staje się to za sprawą kolegi z Forum Strategie – Torgilla, autora gry Bogowie Wojny – Napoleon.
System ten pojawił się na Forum Strategie w drugiej połowie 2011 roku. Autor aktywnie pracował nad jego rozwojem, często prezentując postępy prac i raporty z testowych bitew. Przyznam, że początkowo opierałem się przed tym systemem. Nie dlatego że okres napoleoński mnie nie interesuje, jest wręcz przeciwnika, ale dlatego że po pierwsze nie byłem zdecydowany w jakiej skali, zarówno figurowej jak i operacyjnej chciałbym grać. Mam „próbki” figurek w skali od 3 do 28 mm i wszystkie chciałbym mieć pomalowane. Ponadto zasady tej gry służą odgrywaniu walk w skali, gdzie najmniejszą jednostką organizacyjna jest brygada. Ja z kolei wolałem patrzeć na gry, w których można bawić się kompaniami w batalionach piechoty, ustawiać je w czworoboki i formować kolumny.
Pomimo tego postanowiłem jednak skusić się i na ten system. Dostałem od autora demo zasad i po jego lekturze, oraz po przejrzeniu licznych AAR-ów publikowanych na blogu autora, okazało się, że chyba warto.
Zasady są spójne i przemyślane, potwierdzone dużą ilością testów. Autor ponadto potrafi szybko i precyzyjnie odpowiadać i tłumaczyć powody, dla których zastosował takie a nie inne rozwiązania. Gra wydaje się dobrze równoważyć historyczność z koniecznymi dla tej skali rozgrywki uproszczeniami.
Jak już wspomniałem, gra umożliwia rozgrywanie wielkich bitew z okresu wojen napoleońskich. Podstawową jednostką jest brygada piechoty lub kawalerii oraz bateria artylerii. Brygady składają się z batalionów i taki batalion to najmniejsza podstawka z figurkami jaką przesuwamy po stole w trakcie gry, oprócz podstawek z figurkami dowódców. Kwestia dowodzenia jednostkami  jest jednym z bardziej rozbudowanych rozdziałów zasad. Przepisy dotyczące manewrów, strzelania i walki wręcz są dość proste, łatwe do opanowania, a jednocześnie zdają się odzwierciedlać realia taktyki i walki tamtego okresu.
Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł to potwierdzić jak tylko sam rozegram kilka testowych starć. Figurki oczywiście są już przygotowane do kolorowania, a efekty za parę dni zacznę tu prezentować.
Wszelkie informacje o grze można znaleźć na jej oficjalnym blogu:
Znajdują się tam wspomniane już raporty z walk oraz liczne materiały pomocnicze dla graczy.

Zapraszam również do działu tej gry na Forum Strategie.

Brak komentarzy: